Rühl Haegens Molenaar: Heeft de zuinige auto nog een toekomst?

Magazines | Noord-Limburg Business nr 5 2014

Heeft de zuinige auto nog een toekomst?

Zuinig en elektrisch rijden wordt al geruime tijd gestimuleerd met fiscale prikkels. Zuinige auto’s zijn daardoor niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Een derde van de leaserijders rijdt inmiddels een extreem zuinige auto met 14 procent bijtelling of een (semi-) elektrische auto met 4 of 7 procent bijtelling. Conclusie is dat de stimulans om in een zuinige auto te rijden erg succesvol is. Het einde van deze successtory lijkt echter in zicht.

Belastinginkomsten dalen

De overheid vindt namelijk dat de lage bijtellingscategorieën te veel geld kosten. Door het succes van de fiscale prikkels zijn de inkomsten uit autobelastingen drastisch gedaald.

Regelgeving is complex

De aanscherping van de Europese normen voor CO2-uitstoot heeft er tevens toe geleid dat het aantal bijtellingscategorieën voor leaserijders de laatste jaren sterk is toegenomen. Dit maakt de regelgeving bijzonder complex.

Marktverstorende werking

Branchepartijen zoals de BOVAG vinden de stimulering van zuinige auto’s marktverstorend. Een auto die een gram C02 per kilometer teveel uitstoot om binnen de 14 procent categorie te vallen is nu namelijk niet erg gewild, omdat die dan direct in de hogere bijtellingscategorie van 20 procent valt.

De regering wil het stelsel van de autobelastingen daarom aanpassen. De doelstelling daarbij is een meer massale doorbraak van elektrische en zeer zuinige auto’s, het op peil houden van de belastinginkomsten en het zoveel mogelijk voorkomen van marktverstoring. De regering zal er ook rekening mee moeten houden dat de meeste autoregelingen de laatste jaren versoberd zijn en de leaserijder veel vaker een eigen bijdrage betaalt. De hoogte van de bijtelling is daarom crucialer geworden voor de leaserijder.

Uit onderzoek is gebleken dat 39 procent van de leaserijders niet meer kiest voor een leaseauto als het bijtellingspercentage hoger is dan 22 procent, en bij een bijtellingspercentage van 25 procent ziet zelfs driekwart af van de leaseauto. Een vast bijtellingspercentage tussen de 20 en 25 vijfentwintig procent lijkt dan ook geen optie meer. Het aandeel elektrische en zeer zuinige auto’s zal dan eerder afnemen dan toenemen.

De regering lijkt ook na te denken over een regeling waarbij het bijtellingspercentage per gram CO2 uitstoot toeneemt (een glijdende schaal in plaats van de verschillende categorieën). Marktverstoring kan zo voorkomen worden.

Onlangs heeft Staatssecretaris Wiebes laten weten dat de regering pas in de zomer van 2015 bekend zal maken wat het bijtellingssysteem van de toekomst wordt. U zult dus nog even geduld moeten hebben. Dat nieuwe systeem gaat dan waarschijnlijk pas in per 1 januari 2017. Wel komt de regering op zeer korte termijn met een aanscherping van de eisen voor de gunstige fiscale behandeling van zuinige auto’s in 2016.

Op onze website en in onze nieuwsbrief zullen wij u op de hoogte houden over de verdere ontwikkelingen.

www.rhmweb.nl, info@rhmweb.nl, 0478-584333

belastingadvies

Mr. F.G.P.A. (Fer) Verbeek FB

vennoot bij Rühl Haegens Molenaar

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by